God, kritisk og konstruktiv feedback

Vi har fået stillet til opgave at beskrive, hvordan man giver god, kritisk og konstruktiv feedback. Vi vil forsøge at uddybe, hvad vi har forstået ud fra de forskellige tekster som vi har fået udleveret. (Feedback: 59-78. Førstehjælp til feedback: 57-70)
Vi er blevet præsenteret for “9 regler for god feedback”
- Du skal mene det, du siger
- Sig det, du mener
- Lyv, når det er nødvendigt
- Dyrk mangfoldighed og forskellighed
- Dyrk lighed og retfærdighed
- Overrask og vær kreativ
- Gentag tingene
- Lad være med at overdrive
- Lad være med at invadere den anden
Vi kan ud fra disse 9 regler konkludere at, det handler om at tage udgangspunkt i sig selv i forhold til sin kritik og den andens handlinger. Når vi giver feedback er det vigtigt, at vi fokusere på den enkeltstående situation frem for, hvordan den enkelte har handlet før i lignende situationer.
Vi kan bruge det at lyve til at fremhæve det positive i en situation. Et konkret eksempel kan være, at efter en mindre god fremlæggelse kommer den studerende ned til gruppen, og spørger om det ikke gik meget dårligt. Gruppen vælger at fremhæve de positive ting hun gjorde i sin fremlæggelse, og ikke nævne de ting der gik dårligt. Den studerende der fremlagde, er her allerede bevidst om at hendes fremlæggelse ikke gik som forventet. Der er derfor ingen grund til at gruppen kommentere yderligere på det negative.
Det er vigtigt at vi ser forskellighed som en styrke, og bruger den positivt til at fremme processen i f.eks et gruppearbejde. Gør det til en del af gruppekulturen at fremhæve hinanden.
Vi skal være opmærksomme på de ting, som den vi giver feedback måske ikke har haft med i deres tanker. Vi skal så vidt muligt prøve at udvide deres horisont, ved at påpege de positive ting. Vi skal være opmærksomme på at vi ikke stiller det som et krav, men som et ønske.
Det kan være godt for den anden at høre den positive feedback, mere end en gang. Det kan dog gå hen og blive negativt, hvis der overdrives med positive ting, og den der modtager den positive feedback, kan begynde at tolke det negativt. Ret din feedback til den person, som du taler til. Der er ingen grund til at tale i store vendinger. Det er vigtigt, at vi ikke fortæller den anden at de gør tingene på en bestemt måde altid, men at vi igen kun fortæller ud fra den enkeltstående situation.
God indledning, den præsentere kort og konkret hvad teksten handler om.
SvarSletDer mangler referencer til hvem der har lavet teksten.
Teksten er uoverskuelig der mangler afsnit.
dejligt med illustrationer.
Sproget i teksten er let læseligt, dog bøjnings fejl engang imellem.
hvert punkt måtte gerne uddybes mere.
Hvem giver feedback og til hvem?(er alle punkter lige vigtige)
Fint med et par eksempler, kunne godt have brugt et par flere.
PS kærligste Hilsen Jeres ven Kasper og gruppe 5 :).
SvarSlet